Lida Bashira, wereldburger voor de klas

In 2019 is Lida Bashiri (50) samen met haar gezin naar Nederland gekomen. Ze is een ondernemend type, in het AZC is zij direct aan de slag gegaan als vrijwilliger in de Computerkamer en als Tolk. Lida is een aanpakker en ziet mogelijkheden!

In Iran was Lida Natuurkunde docent. Nadat ze een huis toegewezen had gekregen, is ze snel aan de slag gegaan met inburgeren. Binnen korte tijd had Lida haar B2 op zak en was ze geslaagd voor haar inburgering. Vervolgens is ze trainer geworden bij Vluchtelingenwerk in Den Bosch.

Ze heeft altijd aangegeven dat ze graag weer voor de klas wilde als docent. Niet lang daarna hebben we Lida voorgesteld voor het traject “Wereldburger voor de klas”. Dit traject geeft (hoogopgeleide en bevoegde) statushouders en kennismigranten met een onderwijsachtergrond een unieke mogelijkheid om een eerste stap te zetten binnen het Nederlandse onderwijs.

Na de eerste contacten was Lida binnen no-time door de voorselectie. De organisatie heeft Lida gematched aan een deelnemende Middelbare School: Het Hooghuis Mondriaan College. Inmiddels is Lida gestart met haar lesdagen bij het Fontys in Eindhoven (2 lesdagen per week) en haar schooldagen bij Het Hooghuis Mondriaan college in Oss (2/3 lesdagen per week).

Lida is ontzettend blij en dankbaar dat deze kans haar gegund is. Ze gaat er alles aan doen om er een succes van te maken. Alle betrokkenen hebben het volste vertrouwen in haar!

Plaats een reactie

Naam
E-mailadres
Persoonlijk bericht *

Deel dit artikel

Laatste blogs

De Kenniskompanie: samen leren, inspireren en verbeteren

De Kenniskompanie is een lerend netwerk van negen gemeenten en WSD, waar professionals in het sociaal domein kennis delen, samenwerken en inspireren. Via bijeenkomsten, intervisies en projecten ontwikkelen ze samen oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Sluit je aan en denk mee!

Tweede evaluatie Pilot Inburgeren in Dienstverband

De tweede evaluatie van de Pilot Inburgeren in Dienstverband vond plaats op 28 januari 2025. Deze pilot helpt statushouders tijdens of direct na hun inburgering actief mee te doen in de samenleving en biedt ruimte voor experimenten met taaltechnologie en begeleiding. Vanaf februari start een tweede groep deelnemers.