Maar de belangrijkste wijziging ten opzichte van het verleden is de rolverdeling: teamleden zijn in de lead, zij hebben immers de meeste kennis over het uit te voeren werk! De teamleider faciliteert de dialoog over de geleverde prestaties. Hierdoor leert het team voortdurend hoe het werk slimmer kan worden uitgevoerd en verbeteren de resultaten. Dit wil ik graag toelichten aan de hand van een tweetal voorbeelden.
Van mens naar arbeidsontwikkeling
Het belangrijkste voorbeeld is de omslag die we maken in de ontwikkelingdoelstelling van onze (doelgroep-)medewerkers. Een belangrijke kracht van sociale werkbedrijven is altijd geweest dat zij in staat zijn om hun medewerkers binnen de eigen organisatie te ontwikkelen en hen zo (uiteindelijk) te begeleiden naar regulier werk. Dit werd wel mensontwikkeling genoemd.
Met de komst van de participatiewet is er minder ruimte om medewerkers ‘zomaar’ te ontwikkelen; er is minder tot geen opleidingsbudget en ontwikkelen gebeurt alleen dan als dit wordt terugverdiend. Dit betekent dat er een omslag in denken wordt gemaakt: medewerkers moeten dusdanig ontwikkeld worden dat sectoren waar vraag naar arbeid is, worden beleverd. Hiermee komt de klantvraag dus centraal te staan, we noemen dit wel arbeidsontwikkeling (mens volgt werk).
Ook hierbij blijkt de kracht van de Leanmethodiek zoals wij die hanteren. Aan een verbeterbord komen de betrokken partijen samen: zij die de marktvraag kennen, zij die de doelgroepmedewerkers werven en de verschillende bedrijfsmanagers die het werk én hun personeel kennen. Samen bepalen zij, aan de hand van de klantvraag, naar welke werksoorten we onze medewerkers laten doorstromen. Ze worden hierbij ondersteund door overzichtelijk gepresenteerde resultaten en trends. Dit levert WSD enerzijds extra omzet op doordat meer winstgevende werkplekken worden ingevuld, anderzijds worden de kosten gereduceerd doordat minder rendabele werkplekken kunnen worden afgebouwd.
Op deze manier bereiken we een drieledig doel: bedrijven krijgen medewerkers met de gewenste capaciteiten, de medewerker heeft werk waar vraag naar is en de samenleving profiteert doordat meer mensen duurzaam aan het werk zijn.
Betere capaciteitsbenutting
Een tweede voorbeeld komt van het bedrijfsonderdeel Groen. Groen verzorgt voor een aantal gemeenten het onderhoud van de groenvoorzieningen. Voor deze werkzaamheden is het belangrijk om goed in te schatten hoeveel uren/medewerkers nodig zijn per afdeling. Dit bleek echter lastig: men had de indruk dat er sprake was van verborgen overcapaciteit, maar het bleek lastig dit inzichtelijk te krijgen.
De oplossing bleek echter relatief eenvoudig: laat het team zélf inschatten hoeveel capaciteit ze nodig hebben voor het uitvoeren van de werkzaamheden voor de komende week. Dit wordt aan het verbeterbord gedaan aan de hand van een simpele kleurcodering: groen betekent ‘ik heb voldoende capaciteit’, rood ‘ik heb hulp nodig’ en blauw ‘ik kan met minder man af’. Bij blauw ligt de crux: door uit te leggen dat het terugdringen van overcapaciteit goed is voor WSD, worden medewerkers bewust van hun eigen verantwoordelijkheid hierin. Door dit voortdurend bespreekbaar te maken bleek uiteindelijk dat we voldoende capaciteit over hadden en durfden we elkaar hierin te vertrouwen.
Het directe gevolg hiervan was dat de afdeling Groen met dezelfde hoeveelheid medewerkers in staat was een geheel nieuw project aan te nemen. Dit heeft tonnen extra omzet opgeleverd.
De resultaten
Het uiteindelijke doel van sociale werkbedrijven is om zoveel mogelijk mensen kostendekkend aan het werk te helpen én houden. De komst van de Participatiewet en de daarmee compleet veranderde markt eist van sociale werkbedrijven een veel grotere mate van flexibiliteit dan zij gewend waren. WSD koos al in een vroeg stadium voor Lean als methode om dit te realiseren, wat heeft ons dat opgeleverd?
Allereerst is daar de financiële verbetering. Lean heeft een belangrijke bijdrage in de arbeidsontwikkeling die een financiële verbetering van 1,0 miljoen dient op te leveren. Verder heeft WSD door een betere verdeling van arbeid een aantal extra groenprojecten kunnen binnenhalen die zorgen voor tonnen extra omzet, terwijl er niet of nauwelijks extra medewerkers voor hoeven te worden ingezet. Catering heeft door beter inzicht de derving weten terug te dringen en Vervoer is momenteel hard op weg het aantal ‘loze’ vervoersritten drastisch te reduceren. WSD is daarmee steeds beter in staat haar kosten onder controle te brengen en tegelijkertijd de omzet te verhogen.
Daarnaast kunnen we, twee jaar na de eerste pilot, concluderen dat het toepassen van Lean een omslag in denken in gang heeft gezet bij WSD. Meer nog dan de financiële resultaten is dat hetgeen wat Lean voor mij tot een succes maakt. De kracht van Lean is de slimme combinatie van technieken die onze medewerkers bewuster van hun rol maakt. Ze gaan sneller met elkaar in gesprek om gezamenlijk resultaat te verbeteren. Daarmee bereiken we precies wat we oorspronkelijk beoogd hadden: een voortdurend verbeterende organisatie die steeds beter inspeelt op de klantvraag.