Maximale maatschappelijke impact: De kracht van social return

Tegenwoordig wordt er steeds meer gefocust op duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. De rol van bedrijven in het creëren van maatschappelijke impact wordt daarom steeds belangrijker. Een van de methoden die hieraan bijdraagt, is social return. Dit heeft als doel om werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In dit artikel vertellen we je alles wat je hierover moet weten en waarom social return zo belangrijk is!

Wat is social return?

Social return is een strategie die gericht is op het genereren van meer werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak hebben deze mensen een gebrek aan ervaring, een beperking of kampen met andere uitdagingen. Social return is altijd gekoppeld aan aanbestedingen. Overheidsinstanties zoals provincies, gemeenten en waterschappen spelen een belangrijke rol om dit initiatief te stimuleren en soms zelfs te verplichten bij opdrachtnemers. Om de kans te vergroten dat deze doelgroep kan toetreden tot de arbeidsmarkt, moet een percentage van de opdrachtwaarde dus ingezet worden voor maatschappelijke meerwaarde.

Welke doelgroepen vallen onder social return?

De groep individuen die onder social return vallen is feitelijk iedereen die een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Deze groep omvat mensen die moeite hebben om regulier werk te vinden en te behouden. Dit zijn onder andere mensen met een (grote) arbeidsbeperking, langdurig werklozen, werkzoekenden met weinig tot geen werkervaring, jongeren zonder startkwalificatie, statushouders, en werkzoekenden met een Wajong- of WIA-uitkering.

De meerwaarde van social return voor bedrijven

Social return creëert de kans om opnieuw naar de organisatiestructuur van je bedrijf te kijken, waardoor je efficiënter gaat werken. Door ondersteunende taken toe te vertrouwen aan de social return doelgroep, kan gespecialiseerd werk worden opgepakt door je huidige medewerkers. Maar het is ook een manier om talent met diverse achtergronden aan te trekken. Dit zorgt voor een hogere productiviteit en zo worden alle capaciteiten beter benut. Daarnaast is social return een goede manier om daadwerkelijk maatschappelijke verantwoordelijkheid te tonen en een verschil te maken.

Voor bedrijven heeft social return dus verschillende voordelen:

  • Het biedt medewerkers kansen om zich persoonlijk te ontwikkelen.
  • Het zorgt voor diversiteit in de organisatie.
  • Het creëert mogelijkheden om in contact te komen met nieuwe netwerken.
  • Door social return bouw je rendement op.
  • Het zorgt voor zichtbaarheid en een maatschappelijk verantwoord imago.

Benieuwd hoe jij als bedrijf social return kunt inzetten?

Wil je meer weten over social return? Onze adviseurs staan voor je klaar om jouw bedrijf te begeleiden in de ontwikkeling naar sociaal ondernemen. Ons team staat klaar om jou te ondersteunen en adviseren over de mogelijkheden, creatieve oplossingen en welke stappen je moet doorlopen naar sociaal ondernemen. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.

Gratis eBook: In 10 stappen naar succesvol sociaal ondernemen!

Plaats een reactie

Naam
E-mailadres
Persoonlijk bericht *

Deel dit artikel

Laatste blogs

Expositie: WSD'ers aan het woord

Wat als je steeds moeite hebt om passend werk te vinden, of een baan hebt maar het tempo niet kunt bijhouden? Voor veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn dit herkenbare uitdagingen. Toch kan passend werk nieuwe kansen en perspectief bieden. In de expositie WSD’ers aan het Woord delen WSD-medewerkers hun persoonlijke verhalen: hoe zijn zij, ondanks obstakels, aan hun plek op de arbeidsmarkt gekomen, en welke veranderingen heeft dit teweeggebracht?

Record aantal deelnemers aan Z-route WSD

In september bereikte WSD een record aan deelnemers in de Zelfredzaamheidsroute (Z-route). Op dit moment nemen 200 inburgeraars actief deel aan het inburgeringstraject. Edith Bakker, directeur Participatie van WSD: ”Een echte mijlpaal, waar ik trots op ben. Wij weten vanuit jarenlange ervaring heel goed wat onze inburgeraars nodig hebben om zo snel mogelijk te integreren in de Nederlandse maatschappij. En daar halen onze professionals elke dag ontzettend veel voldoening uit. Dat geldt voor onze docenten, onderwijsassistenten, trainers en trajectconsulenten die dagelijks betrokken zijn bij de Z-route.” Het doel van de Z-route is om de inburgeraars op een zo hoog mogelijk niveau de Nederlandse taal te leren en ze zo snel mogelijk kennis te laten maken met werken in Nederland.